Bezoek Westbroek 2023

Op zondag 2 oktober hebben 8 leden een bijzonder mooie dag gehad in Westbroek.
Als eerste hebben wij de instructieve tuin van Wim en Marianne Baas bezocht.
Na een inleidend praatje van Wim, onder het genot van koffie en gebak, hebben wij uitgebreid rondgekeken in de tuin.
Ondanks het late seizoen was er nog veel moois te zien. Zo is er onder andere weer een klein stukje levend hoogveen te vinden in een voormalig petgat.
Door het fraaie weer waren er nog volop libellen en vlinders in de tuin.

Vervolgens zijn wij via het Bert Bospad de Westbroekse Zodden in gelopen.
Na het dichte en donkere Elzenbroekbos is het beeld is nog altijd een weids en open landschap.
Wel is te merken dat hier en daar de uitgegraven petgaten heel langzaam dichtgroeien vanaf de zijkanten.
Wij hebben besloten te kijken hoe de oude al langer geleden dichtgegroeide petgaten er nu bij staan.

Juist in een wat verder naar het Westen gelegen oud en dichtgegroeid petgat hebben we een aardige vondst gedaan: Klein glanswier, een typische soort van trilvenen. Volgens NDFF licht toenemend en te vinden in 15 Atlasblokken.
Er was onlangs gemaaid, maar toch zagen we onder andere nog ronde zonnedauw, moeraskartelblad, en gewoon kransblad. Een meer complete lijst komt nog.